Енциклопедія фізичної реабілітації. Том ІV


Лікувальна фізична культура

ББК75.0
УДК7А06
Автор проекту і головний редактор: Григор’єв А.Й.
Г83  Енциклопедія фізичної реабілітації: Лікувальна фізична культура. Том ІV.
Автори: Григор’єв А.Й., Турчак А.Л. — Кіровоград.: ТОВ«Імекс-ЛТД», 2009.
— 896 с.
ISBN 978-966-189-034-2
Рецензенти:
Бондар В.І.— доктор педагогічних наук, професор, дійсний член Академії
педагогічних  наук  України,  директор  науково-дослідного  інституту
спеціальної педагогіки АПН України;
Макаров Р.М.— доктор психологічних і педагогічних наук, професор,
дійсний член Академії вищої школи України, завідувач кафедри психології
і педагогіки Кіровоградської державної льотної академії України;
Лушин П.В.— доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри
педагогіки вищої школи та прикладної психології університету менеджменту
та освіти АПН України(м. Київ).
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
як навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів
(Лист №14/18–Г–341 від09.02.07)
У  четвертому  томі«Енциклопедії  фізичної  реабілітації»  викладено
ретроспективні та сучасні погляди на немедикаментозні засоби відтворення
організму  людини.  На  підставі  філосовських,  педагогічних,  психологічних  і
медичних уявлень про природу здоров’я розкрито сутність, структуру, зміст
лікувальної  фізичної  культури,  коригувальної  гимнастики,  їх  організаційно-методичні  основи,  обгрунтовано  з  клініко-фізіологічних  позицій  корекційно-руабілітаційний  процес,  розроблено  орігінальні  комплекси  лікувальних  вправ,
які апробовані в Україні та за її межами. Розкрито принципи, форми і методи
оздоровчої роботи з урахуванням діагнозу та функціональних можливостей
дітей з хронічними захворюваннями та кризовими станими.
Розрахований на викладачів та студентів педагогічних вищих навчальних
закладів, фахівців фізичної культури і спорту, вищих медичних закладів, а також
практичних працівників різних галузей народного господарства.
ЗМІСТ
Умовні скорочення. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Слово про Пирогова. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
ЧАСТИНА І
ЛІКУВАЛЬНА ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА
Вступ до І частини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Розділ1. Історичний нарис розвитку лікувальної фізичної культури11
Лікувальна гімнастика в стародавньому світі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Лікувальна гімнастика в епоху феодалізму. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Лікувальна гімнастика в епоху капіталізму. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Лікувальна фізична культура в снд. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Розділ2. Основи загальної патології. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Загальне вчення про здоров’я і хворобу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Етіологія і патогенез. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Причини хвороб. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Соціальні хвороби. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Періоди і результати хвороби. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Імунітет. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Алергія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Анафілаксія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Місцеві розлади кровообігу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Артеріальне повнокров’я(гіперемія). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Венозне повнокров’я(гіперемія) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Стаз. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Колатеральний кровообіг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Місцеве недокрів’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Кровотеча і крововилив. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Тромбоз. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Емболія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Інфаркт. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Омертвіння. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Порушення обміну речовин в тканинах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Гіпертрофія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Тканинна дистрофія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
888
Енциклопедія фізичної реабілітації
Регенерація. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Запалення. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Патологія теплого обміну. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Розділ3. Клініко-фізіологічне обґрунтування лікувальної
дії фізичних вправ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Зміст методу ЛФК. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Основи фізичної і терапевтичної дії фізичних вправ
на організм хворого. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Показання і протипоказання до лікувального застосування
фізичних вправ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Загальні основи методики і організації ЛФК. Засоби ЛФК. . . . . . . . . 52
Загальні вимоги до методики лікувального застосування
фізичних вправ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Різновиди занять ЛФК. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Організація ЛФК в лікувально-профілактичних установах. . . . . . . . 58
Комплексне лікування і ЛФК. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Режим руху. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Поняття про фізіотерапію і її основні засоби. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Метод застосування лікувальної гімнастики у воді. . . . . . . . . . . . . . . 62
Механотерапія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Метод працетерапії. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Розділ4. ЛФК при хірургічних захворюваннях і пошкодженнях. . . . 65
Короткі відомості про пошкодження. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Контрактури і анкілози. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Хірургічні захворювання, викликані інфекцією. . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
ЛФК при пошкодженнях плечового поясу і верхньої кінцівки.
ЛФК при переломах і вивихах ключиці. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
ЛФК при переломах лопатки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
ЛФК при переломах верхнього кінця плечової кістки. . . . . . . . . . . . . 74
ЛФК при вивихах головки плечової кістки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
ЛФК при діафізарних переломах плеча. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
ЛФК при травмах ліктьового суглоба. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
ЛФК при переломах діафіза передпліччя. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
ЛФК при переломах нижнього кінця кісток передпліччя. . . . . . . . . . 81
ЛФК при переломах і вивихах в області зап’ястя і кисті. . . . . . . . . . . 82
ЛФК при пошкодженнях сухожиль кисті і пальців. . . . . . . . . . . . . . . 82
ЛФК при переломах хребта без порушення цілості
спинного мозку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
889
Лікувальна фізична культура
ЛФК при переломах шийних хребців. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
ЛФК при пошкодженнях сухожильно-зв’язкового апарату
в області гомілковостопного суглоба. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
ЛФК при переломах кісток стопи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
ЛФК при ампутаціях кінцівок. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
ЛФК при ампутації верхньої кінцівки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
ЛФК при ампутаціях нижньої кінцівки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
ЛФК при оперативному лікуванні поранень і захворювань органів
грудної порожнини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
ЛФК при оперативному лікуванні поранень і захворювань органів
черевної порожнини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Розділ5. ЛФК при захворюваннях внутрішніх органів. . . . . . . . . . . . 97
ЛФК при захворюваннях серцево-судинної ситеми. . . . . . . . . . . . . . . 97
ЛФК при компенсованому стані системи кровообігу. . . . . . . . . . . . . 99
ЛФК при недостатності кровообігу І ступеня. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
ЛФК недостатності кровообігу ІІ ступеня. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
ЛФК при різних захворюваннях серцево-судинної системи.
Хвороби серцевого м’яза. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Захворювання ендокарду і пороки серця. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Неправильне положення серця. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
ЛФК при порушеннях нейрогуморальної регуляції кровообігу. . . . 104
ЛФК при коронарній недостатності(коронарній хворобі) . . . . . . . . 106
ЛФК при облітеруючих захворюваннях периферичних судин. . . . . 109
ЛФК при захворюваннях органів дихання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
ЛФК при захворюваннях хронічним бронхітом. . . . . . . . . . . . . . . . . 111
ЛФК при емфіземі легенів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
ЛФК при бронхіальній астмі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
ЛФК при пневмонії. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
ЛФК при плевритах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
ЛФК при туберкульозі легешв. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
ЛФК при захворюваннях органів травлення, печінки
і жовчних шляхів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
ЛФК при гастритах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
ЛФК при гастроптозах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
ЛФК при коліті. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
ЛФК при виразковій хворобі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
ЛФК при захворюваннях печінки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
ЛФК при ожирінні. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
ЛФК при подагрі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
890
Енциклопедія фізичної реабілітації
ЛФК при діабеті. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
ЛФК при цинзі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Розділ6. ЛФК при захворюваннях суглобів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Поняття про артрити. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Ревматичні артрити. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Інфекційні артрити певної етіології. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Туберкульозні артрити. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Дистрофічні(неінфекційш) артрити. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Професійні артрити. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Деформуючий артроз. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Розділ7. ЛФК при деформаціях опорно-рухового апарату. . . . . . . . . 130
ЛФК при дефектах постави і деформаціях хребта. . . . . . . . . . . . . . . 130
Дефекти постави, їх попередження і усунення. . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
ЛФК при сколіозі(деформації хребта у фронтальній площині) . . . . 132
Етіологія, патогенез і основні клінічні ознаки сколіозу. . . . . . . . . . . 137
Патогенез сколіозу. Три фактори, що впливають на розвиток
сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Асиметричний ріст хребців— основа формування
структурального сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Формування грудного сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Формування поперекового сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Особливості формування сколіозу перехідних відділів хребта. . . . . 165
Формування шийно-грудного й верхньогрудного сколіозу. . . . . . . . 165
Формування попереково-крижового сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Формування реберного горба. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Основні клінічні ознаки сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Методика рентгенологічного дослідження хребта й грудної
клітини при сколіозі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
ЛФК при кіфотичному викривленні хребта. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
ЛФК при функціональній недостатності стоп і плоскостопості. . . . 197
Функціональна недостатність стоп і її усунення. . . . . . . . . . . . . . . . 197
ЛФК при плоскостопості. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
891
Лікувальна фізична культура
Розділ8. ЛФК при захворюваннях і пошкодженнях
нервової системи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Розлад рухів і чутливості при захворюваннях нервової системи. . . 202
Загальне поняття про захворювання і травми периферичної
нервової системи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
ЛФК при захворюваннях і враженнях периферичних нейронів. . . . 203
ЛФК при епідемічному дитячому спинальному паралічі
(гострий поліомієліт) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
ЛФК при порушенні рухів після мозкового інсульту. . . . . . . . . . . . . 210
ЛФК при травматичних пошкодженнях спинного мозку. . . . . . . . . . 214
ЛФК при травматичних пошкодженнях головного мозку. . . . . . . . . 216
ЛФК при неврозах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Розділ9. Фізичні вправи при гінекологічних захворюваннях. . . . . . 221
Фізичні вправи при вагітності і в клімактеричномуперіоді. . . . . . . . 221
Фізичні вправи в післяпологовому періоді. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Фізичні вправи в клімактеричному періоді. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
ЧАСТИНА ІІ
ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ З ВІДХИЛЕННЯМИ
В СТАНІ ЗДОРОВ’Я
Вступ до ІІ частини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Розділ1. Теоретичні основи оздоровчої фізичної культури
й норми рухової активності школярів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Осноположні принципи валеології і фізичне виховання учнів
з відхиленням у стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Механізм лікувальної дії фізичних вправ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Норми рухової активності дітей і підлітків. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Хвороби й рухова активність дітей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Руховий режим як фактор зміцнення здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Розділ2. Методи дослідження фізичного розвитку, фізичної
підготовленості й функціональних можливостей організму учнів. . 257
Методи дослідження фізичного розвитку школярів. . . . . . . . . . . . . . 257
Фізична працездатність учнів з відхиленнями у стані здоров’я. . . . 263
Методи визначення фізичної підготовленості учнів, які мають
відхилення в стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
892
Енциклопедія фізичної реабілітації
Розділ3. Здоров’я: сутність, діагностика й оздоровчі стратегії. . . . . . 272
Градації, критерії і групи здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Валеологічна концепція профілактики хронічних захворювань. . . . 282
Визначення й стимуляція резервів здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
Експрес-тести визначення складових здоров’я учнів, віднесених
до спеціальної медичної групи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Визначення ступеня втоми й психофункціонального стану. . . . . . . 299
Розділ4. Організація фізичного виховання дітей і підлітків з
ослабленим здоров’ям. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Основні завдання фізичного виховання учнів з відхиленнями
у стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Періодизація процесу фізичного виховання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
Принципи комплектування спеціальних медичних груп. . . . . . . . . . 314
Організація навчальної роботи з фізичного виховання учнів з
відхиленнями в стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Теоретико-методична підготовка учнів з відхиленнями здоров’я. . . 347
Фізіологічні критерії дозування навантажень. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
Розділ5. Методика фізичного виховання дітей та підлітків з
ослабленим здоров’ям. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356
Засоби і форми фізичного виховання учнів з відхиленнями
в стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356
Формування рухових умінь і навичок в учнів з відхиленнями
у стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Принципи методики занять учнів з ослабленим здоров’ям. . . . . . . . 365
Загартування учнів з відхиленням у стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . 369
Оздоровчі програми з ходьби та бігу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
Методика формування навичок довільного керування диханням. . . 374
Методика формування правильної постави й корекції її
порушення. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393
Методика формування навички довільного розслаблення м’язів. . . 409
Застосування аутогенного тренування для зміцнення здоров’я
і самовиховання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414
Методика розвитку гнучкості. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419
893
Лікувальна фізична культура
Розділ6. Фізичні вправи й активний відпочинок в режимі дня. . . . 421
Режим дня школярів як модель формування здорового стилю
життя. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
Фактори, що формують здоров’я школярів з відхиленнями
у стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
Ранкова гігієнічна гімнастика учнів спеціальної медичної групи. . 428
Вступна гімнастика, фізкультурні паузи й хвилинки
в режимі дня. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435
Домашні завдання з фізкультури для учнів з ослабленим
здоров’ям. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444
Самоконтроль школяра з відхиленнями у стані здоров’я. . . . . . . . . 450
Розділ7. Особливості фізичного виховання учнів після
різних захворювань. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453
Особливості занять після захворювань серцево-судинної системи. 454
Особливості занять учнів спеціальної медичної групи після
захворювань органів дихання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 456
Особливості занять при порушенні обміну речовин. . . . . . . . . . . . . 460
Фізична культура в попередженні і корекції дефектів зору. . . . . . . . 462
Розділ8. Календарні плани з фізичної культури для учнів
з відхиленням у стані здоров’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470
Орієнтовні плани з фізичної культури для учнів6-7 років. . . . . . . . 470
Орієнтовні плани з фізичної культури для учнів8 років. . . . . . . . . 485
Орієнтовні плани з фізичної культури для учнів9-10 років. . . . . . . 499
Орієнтовні плани з фізичної культури для учнів11-12 років. . . . . . 511
Орієнтовні плани з фізичної культури для учнів13-14 років. . . . . . 525
Орієнтовні плани з фізичної культури для учнів15-16 років. . . . . . 538
894
Енциклопедія фізичної реабілітації
ЧАСТИНА ІІІ
КОРИГУВАЛЬНА ГІМНАСТИКА
Вступ до ІІІ частини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 552
Розділ1. Теоретичні основи оздоровчого тренування
й корекції способу життя. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 554
Валеологічний підхід у сфері фізичної реабілітації. . . . . . . . . . . . . . 554
Основоположні принципи валеології й оздоровча фізична
культура. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 557
Постава як показник здоров’я і гармонійного розвитку
особистості. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561
Аутогенне тренування як засіб корекції і самовиховання. . . . . . . . . 571
Роль зворотних зв’язків у формуванні постави. . . . . . . . . . . . . . . . . 576
Фігура, грація, постава. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 579
Розділ2. Сколіотична хвороба: етіологія, патогенез, діагностика
й оздоровча стратегія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 591
Чинники, які сприяють прогресу сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 591
Рентгенівський метод дослідження сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 596
Класифікація та ступені сколіозу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 604
Симптоматологія, динаміка розвитку й тяжкість сколіозу. . . . . . . . 606
Розділ3. Дослідження фізичного розвитку, особливостей будови тіла,
стану опорної і рухової функцій дітей з дефектами постави
й деформаціями опорно-рухового апарату. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 625
Зовнішній огляд дітей і підлітків з дефектами постави. . . . . . . . . . . 625
Методика обстеження хворого на сколіоз. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 634
Методика визначення активної гнучкості хребта. . . . . . . . . . . . . . . . 642
Методика визначення й оцінка стану опорно-ресорних
властивостей стопи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 649
Визначення адаптаційного потенціалу організму дітей
і підлітків з порушеннями постави та деформаціями
опорно-рухового апарату. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 661
Експрес-оцінка рівня фізичного здоров’я дітей і підлітків з
порушеннями постави за методикою Г.Л. Апанасенко. . . . . . . . . . . 663
895
Лікувальна фізична культура
Розділ4. Організаційні й методичні основи коригувальної
гімнастики. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 666
Гімнастика як ефективний засіб фізичного виховання
й реабілітації. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 666
Основні вимоги до термінології з коригувальної гімнастики. . . . . . 670
Основні методичні принципи активної корекції. . . . . . . . . . . . . . . . . 673
Засоби фізичного виховання та коригування постави. . . . . . . . . . . . 684
Класифікація і характеристика основних видів коригувальних
вправ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 704
Розділ5. Методика корекції дефектів постави й деформацій
опорно-рухового апарату. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 709
Методика корекції дефектів постави. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 709
Методика корекції сколіотичної хвороби. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 722
Методика масажу при сколіотичній хворобі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 730
Методика корекції плоскої і плосковвігнутої спини. . . . . . . . . . . . . 741
Методика корекції круглої спини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 743
Методика корекції кіфозів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 744
Методика корекції лордозів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 755
Методика корекції деформацій грудної клітки. . . . . . . . . . . . . . . . . . 760
Методика корекції деформацій колінних суглобів. . . . . . . . . . . . . . . 767
Методика корекції плоскостопості. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 771
Розділ6. Коригувальна гімнастика в школі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 781
Основні методики формування правильної постави. . . . . . . . . . . . . 781
Методика формування правильної поставий корекції
її порушення. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 791
Фізичні вправи для формування навичок правильної постави. . . . . 806
Орієнтовані комплекси вправ коригувальної гімнастики
для школярів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 820
Колове тренування як метод корекції порушень постави. . . . . . . . . 873