Психологічні основи
фізичної реабілітації
ББК 75.0
УДК 7А06
Автор проекту і головний редактор: Григор’єв А.Й.
Г83 Енциклопедія фізичної реабілітації: Психологічні основи фізичної
реабілітації Том ІІІ. / Упор. Г.О. Горська, Завіна В.І. –
Кіровоград.: ТОВ «Імекс-ЛТД», 2009. – 744 с.
ISBN 978-966-189-033-5
Рецензенти:
Бондар В.І. – доктор педагогічних наук,
професор, дійсний член Академії педагогічних наук України, директор
науково-дослідного інституту спеціальної педагогіки АПН України;
Макаров Р.М. – доктор психологічних і педагогічних наук, професор, дійсний член
академії вищої школи України, завідувач кафедри психології і педагогіки
Кіровоградської державної льотної академії України;
Лушин П.В. – доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки
вищої школи та прикладної психології університету менеджменту та освіти АПН
України (м. Київ).
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
як навчально-методичний
посібник для студентів вищих навчальних закладів
(Лист №14/18–Г–341 від
09.02.07)
Навчально-методичне
та науково-філософське видання «Енциклопедія фізичної реабілітації» є
фундаментальним дослідженням психологічних основ фізичної реабілітації. У
викладі матеріалів ІІІ тому використані історичні та сучасні дослідження у
даній галузі, подається глибинний зміст процесів психологічної корекції,
адаптації та соціалізації дітей з особливими потребами для системи
університетської освіти України. Розрахована на викладачів та студентів
педагогічних вищих навчальних закладів, фахівців фізичної культури і спорту,
вищих медичних закладів, а також практичних працівників різних галузей
народного господарства.
ЗМІСТ
УМОВНІ
СКОРОЧЕННЯ.................................................................................................
3
ПРОРОЦТВА.........................................................................................................................
7
ВСТУП....................................................................................................................................
9
Розділ І. ОСНОВНІ
ПОНЯТТЯ ПСИХОЛОГІЇ ДИТИНИ У ФІЗИЧНІЙ РЕАБІЛІТАЦІЇ
Психологія як наука......................................................................................................... 13
Предмет і завдання психології................................................................................ 13
Методологічні принципи психології...................................................................... 16
Зв’язок психології з іншими науками...................................................................
19
Структура психології................................................................................................
21
Методи психології............................................................................................................. 25
Загальні питання побудови психологічних
досліджень.................................... 25
Основні методи психологічних досліджень......................................................... 28
Допоміжні методи психологічних досліджень................................................... 31
Вимоги до психодіагностичного обстеження...................................................... 35
Фізіологічні
механізми психіки................................................................................... 38
Відображальна діяльність мозку............................................................................ 38
Будова нервової системи.......................................................................................... 41
Рефлекторна
природа психіки................................................................................. 48
Сенсорні
системи........................................................................................................ 54
Відчуття та
сприймання........................................................................................... 61
Поняття про відчуття. Види відчуттів...................................................................
61
Закономірності відчуттів.........................................................................................
63
Поняття про сприймання. Фізіологічні основи сприймання............................ 67
Сприймання як діяльність........................................................................................
69
Властивості сприймання..........................................................................................
73
Класифікація та види сприймання.........................................................................
77
Увага............................................................................................................................... 82
Загальна характеристика уваги..............................................................................
82
Фізіологічні основи уваги........................................................................................
85
Властивості уваги......................................................................................................
87
Види уваги...................................................................................................................
91
Пам’ять........................................................................................................................... 94
Поняття про пам’ять. Психологічні теорії пам’яті............................................. 94
Фізіологічні основи пам’яті....................................................................................
97
Види пам’яті............................................................................................................... 100
Характеристика процесів пам’яті......................................................................... 102
Мнемічні властивості особистості....................................................................... 106
Мислення..................................................................................................................... 109
Поняття про мислення............................................................................................. 109
Психологічні теорії мислення............................................................................... 112
Мислення як діяльність........................................................................................... 114
Класифікація та види мислення............................................................................. 117
Операційні компоненти мислення........................................................................ 120
Форми мислення як продукти мисленнєвого процесу..................................... 123
Індивідуальні властивості мислення.................................................................... 125
Уява і
творчість......................................................................................................... 128
Загальна характеристика уяви. Фізіологічні основи уяви.............................. 128
Види уяви.................................................................................................................... 131
Процес створення
образів уяви............................................................................. 133
Індивідуальні особливості
уяви............................................................................ 136
Поняття про творчість............................................................................................. 138
Почуття та
емоції...................................................................................................... 141
Поняття про емоції та почуття............................................................................... 141
Фізіологічні
основи емоцій.................................................................................... 144
Теорії
емоцій............................................................................................................. 146
Властивості
емоцій................................................................................................... 148
Класифікація емоцій................................................................................................ 150
Форми прояву емоцій.............................................................................................. 153
Вищі почуття.............................................................................................................. 156
Емоційна сфера людини.......................................................................................... 158
Воля..................................................................................................................................................................................... 161
Поняття про волю..................................................................................................... 161
Теоретичні напрями дослідження волі................................................................ 164
Види дій за участю волі.......................................................................................... 166
Структура вольової дії............................................................................................ 169
Вольові якості особистості..................................................................................... 171
Темперамент..................................................................................................................... 174
Поняття
про темперамент....................................................................................... 174
Історія
розвитку вчення про темперамент.......................................................... 176
Фізіологічна
основа темпераменту...................................................................... 178
Властивості
темпераменту..................................................................................... 180
Психологічна
характеристика типів темпераменту.......................................... 182
Темперамент і
діяльність........................................................................................ 184
Характер............................................................................................................................. 187
Поняття про характер.............................................................................................. 187
Історія дослідження характеру............................................................................. 189
Структура характеру................................................................................................ 192
Властивості характеру............................................................................................. 194
Акцентуації характеру............................................................................................. 196
Здібності.............................................................................................................................. 199
Поняття
про здібності.............................................................................................. 199
Біологічне
і соціальне у здібностях..................................................................... 202
Структура
здібностей.............................................................................................. 204
Види
здібностей........................................................................................................ 206
Якісна і
кількісна характеристика здібностей................................................... 207
Діяльність.......................................................................................................................... 211
Поняття
про діяльність............................................................................................ 211
Мотивація
діяльності............................................................................................... 213
Структура
діяльності............................................................................................... 216
Процес
формування вмінь і навичок.................................................................... 219
Основні види
діяльності.......................................................................................... 222
Спілкування...................................................................................................................... 227
Поняття про спілкування та міжособистісні
стосунки.................................... 227
Комунікативна сторона спілкування.................................................................... 230
Перцептивна сторона спілкування....................................................................... 232
Інтерактивна сторона спілкування........................................................................ 235
Конфліктна взаємодія.............................................................................................. 237
Мова і
мовлення........................................................................................................ 240
Поняття про мову та її функції.............................................................................
240
Фізіологічні механізми мовної діяльності........................................................
242
Види мовлення.........................................................................................................
244
Особистість........................................................................................................................ 248
Поняття
про особистість......................................................................................... 248
Теорії особистості.................................................................................................... 250
Психологічна структура
особистості.................................................................. 253
Спрямованість
особистості.................................................................................... 256
Самосвідомість
особистості.................................................................................. 259
Психологічний захист
особистості...................................................................... 263
Розділ ІІ. ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНИХ ПРОЯВІВ ДІТЕЙ
Проблеми психічного
розвитку особистості.......................................................... 267
Загальні закономірності психічного розвитку.................................................. 267
Фактори психічного розвитку індивіда............................................................... 270
Рушійні сили розвитку особистості...................................................................... 273
Провідний вид діяльності та сенситивні періоди психічного розвитку....... 276
Вікова періодизація психічного розвитку.......................................................... 278
Немовлячий вік................................................................................................................ 282
Загальна психологічна характеристика розвитку немовляти........................ 282
Спілкування як умова психічного розвитку немовляти.................................. 286
Характеристика психічного розвитку немовляти............................................. 289
Розвиток пізнавальних процесів у немовлят...................................................... 294
Особливості становлення особистості немовляти............................................ 297
Раннє дитинство............................................................................................................... 302
Загальна психологічна характеристика розвитку дитини раннього віку.... 302
Характеристика психічного розвитку дитини раннього віку......................... 304
Розвиток пізнавальних процесів у дітей раннього віку................................... 306
Розвиток особистості дитини раннього віку....................................................... 310
Спілкування дитини
раннього віку з дорослими та однолітками.................. 314
Дошкільний вік................................................................................................................ 316
Загальна психологічна характеристика розвитку дошкільника.................... 316
Ігрова діяльність дошкільників............................................................................. 318
Розвиток пізнавальних процесів у дошкільників.............................................. 321
Особливості розвитку особистості дітей дошкільного віку........................... 327
Формування діяльності дошкільників................................................................. 331
Психологічна готовності дитини до шкільного навчання............................... 335
Молодший шкільний вік.............................................................................................. 338
Проблема адаптації
першокласників до умов шкільного навчання............. 338
Характеристика навчальної діяльності як провідної у молодшому
шкільному віці........................................................................................................... 343
шкільному віці........................................................................................................... 343
Загальна
психологічна характеристика молодшого шкільного віку........... 345
Психологічні
особливості розвитку особистості молодшого школяра...... 347
Міжособистісні
стосунки молодших школярів................................................. 349
Розвиток
пізнавальних процесів молодших школярів..................................... 350
Розвиток
емоційно-вольової сфери у молодшому шкільному віці.............. 356
Підлітковий вік................................................................................................................ 357
Загальна
психологічна характеристика підліткового віку............................. 357
Провідна діяльність
підліткового віку................................................................ 361
Почуття дорослості
як центральне новоутворення підліткового віку......... 365
Розвиток
особистості підлітка............................................................................... 368
Порушення
поведінки, характерні для підліткового віку............................... 372
Розвиток
пізнавальних процесів у підлітковому віці....................................... 375
Особливості
емоційно-вольової сфери підлітків.............................................. 377
Характеристика
видів діяльності підлітків......................................................... 378
Ранній юнацький вік...................................................................................................... 380
Загальна психологічна характеристика раннього юнацького віку............... 380
Самовизначення як центральне новоутворення ранньої юності................... 383
Особливості
спілкування у ранній юності.......................................................... 384
Особливості
особистості старшокласників........................................................ 386
Розвиток
пізнавальних процесів старшокласників........................................... 392
Вік
дорослості................................................................................................................... 397
Періодизація
дорослості......................................................................................... 397
Анатомо-фізіологічні особливості періоду дорослості.................................. 399
Розвиток психічних
процесів у період дорослості........................................... 403
Психосоціальний розвиток дорослих.................................................................. 407
Кризи віку дорослості............................................................................................. 410
Розділ ІІІ. СПЕЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ
Загальні
питання спеціальної психології.................................................................................................
413
Предмет і
завдання спеціальної психології....................................................... 413
Поняття «дитина з порушеннями психофізичного розвитку»........ 415
Дефект розвитку та його структура................................................. 419
Чинники психічного розвитку дитини та параметри дизонтогенезу 420
Основні категорії спеціальної психології........................................ 425
Характеристика розумової відсталості...................................................................
431
Ознаки
розумової відсталості................................................................................ 431
Види розумової відсталості............................................................... 432
Ступені розумової відсталості........................................................... 436
Диференціація розумової відсталості та подібних
станів............... 440
Реабілітаційно-корекційна робота з хворими та розумово відсталими дітьми 443
Організація
психологічної реабілітації хворих дітей...................................... 443
Завдання
та принципи корекційної роботи......................................................... 450
Корекційна
робота з різновіковими групами хворих дітей............................ 452
Механізми та можливості корекції розвитку розумово
відсталої дитини 455
Особливості психічного розвитку розумово відсталих дошкільників
та корекція його порушень................................................................................................................................. 460
та корекція його порушень................................................................................................................................. 460
Психологічні
особливості розумово відсталого дошкільника...................... 460
Організація корекційно-розвивальної роботи з розумово
відсталими дошкільниками........................................................................................................... 464
Формування способів засвоєння суспільного досвіду..................... 466
Розвиток сприймання та уявлення................................................. 470
Інтелектуальний розвиток............................................................... 473
Психологічна характеристика учнів спеціальної
загальноосвітньої школи для розумово відсталих дітей................................................................................................................................................................................................
479
Психологічні
особливості дітей з олігофренією...................................... 479
Психологічні особливості
дітей-олігофренів з порушенням динаміки нервових процесів 482
Олігофренія, ускладнена
порушеннями емоційно-вольової сфери.................. 488
Психологічні
особливості та корекція недоліків розвитку дітей з резидуальною
деменцією............................................................................................................................................................ 493
деменцією............................................................................................................................................................ 493
Психологічні
особливості та корекція недоліків розвитку дітей з плинною
деменцією............................................................................................................................................................ 494
деменцією............................................................................................................................................................ 494
Психологічна
характеристика сенсорно-перцептивної сфери розумово
відсталих дітей та її корекція............................................................................................................................. 501
відсталих дітей та її корекція............................................................................................................................. 501
Особливості
відчуттів та сприймання розумово відсталих дітей................. 501
Корекція
недоліків сприймання............................................................................ 506
Особливості уваги і пам’яті розумово відсталих дітей та їх корекція......... 510
Характеристика
уваги розумово відсталих дітей.............................................. 510
Корекція
недоліків уваги у розумово відсталих дітей..................................... 512
Особливості
пам’яті розумово відсталих дітей................................................. 514
Особливості
процесів пам’яті................................................................................ 516
Корекція
недоліків пам’яті..................................................................................... 518
Психологічна
характеристика мислення розумово відсталих дітей
та його корекція......................................................................................................................................................... 521
та його корекція......................................................................................................................................................... 521
Характеристика
особистісного аспекту мислення............................................ 521
Операційний
аспект мислення............................................................................... 524
Особливості
наочно-образного мислення.......................................................... 527
Особливості
вербально-логічного мислення..................................................... 530
Корекція
недоліків мислення................................................................................. 535
Особливості мовлення розумово відсталих дітей та його корекція......................................... 539
Словниковий
склад мовлення розумово відсталих дітей................................ 539
Граматична
будова мови розумово відсталих дітей........................................ 542
Фонетичні
особливості мовлення розумово відсталих дітей......................... 545
Особливості
регулювальної функції мовлення................................................. 549
Писемне
мовлення розумово відсталих дітей................................................... 551
Корекція
недоліків мовленнєвої діяльності....................................................... 557
Психологічна
характеристика та корекція особистості розумово
відсталих дітей............................................................................................................................................................ 560
відсталих дітей............................................................................................................................................................ 560
Особливості особистості розумово відсталих школярів.................................... 560
«Я-концепція»
у розумово відсталих учнів....................................................... 565
Особливості когнітивної складової «Я-концепції» розумово відсталих
учнів............................................................................................................................ 569
учнів............................................................................................................................ 569
Рівні сформованості «Я-образу»
при розумовій відсталості......................... 572
Емоційно-ціннісний
компонент «Я-концепції» в учнів з розумовою
відсталістю................................................................................................................. 578
відсталістю................................................................................................................. 578
Корекція недоліків
особистісного розвитку учнів допоміжної школи........ 585
Емоційно-вольова сфера розумово відсталих дітей та її корекція...........................................
589
Особливості емоцій у розумово відсталих школярів........................................
589
Особливості
вольової регуляції у розумово відсталих школярів................. 593
Корекція недостатності вольової саморегуляції у розумово відсталих учнів 598
Формування характеру у розумово відсталих школярів............................... 602
Психологічна
характеристика діяльності розумово відсталого учня
та її корекція................................................................................................................................................................. 609
та її корекція................................................................................................................................................................. 609
Діяльність як фактор розвитку
психіки особистості........................................ 609
Особливості діяльності
розумово відсталих школярів................................... 612
Формування діяльності у
розумово відсталих школярів на прикладі предметної праці 615
Формування спрямованості особистості розумово
відсталого учня 623
Розділ ІV. КЛІНІЧНА
ПСИХОЛОГІЯ
Психологічна
характеристика соматопсихічних розладів............................... 631
Етіологія
та патогенез соматопсихічних розладів............................................ 631
Клінічні
прояви соматопсихічних розладів....................................................... 634
Характеристика
неврозів........................................................................................ 639
Форми
неврозів......................................................................................................... 641
Реактивні
психози..................................................................................................... 644
Психопатії.................................................................................................................. 646
Соматопсихічні порушення при різних
захворюваннях.................................... 651
Психічні порушення при
соматичних та ендокринних захворюваннях...... 651
Психічні порушення при
гострих і хронічних інфекціях................................ 659
Психічні порушення при
черепно-мозкових травмах..................................... 666
Психічні розлади при
ураженнях судин головного мозку............................. 671
Психологічна допомога при
соматопсихічних розладах.................................. 679
Основи
медичної етики у психотерапевтичному процесі............................... 679
Психологічне
консультування у допомозі хворому........................................ 682
Теоретичні
напрями психотерапевтичної допомоги........................................ 685
Методики
психотерапевтичного впливу............................................................. 690
Групова
психотерапія.............................................................................................. 694
Арт-терапія
в системі психологічної реабілітації................................................ 698
Теоретичні проблеми
терапії мистецтвом.......................................................... 698
Механізми
образотворчої діяльності.................................................................. 701
Музикотерапія........................................................................................................... 703
Рухова терапія........................................................................................................... 706
Імаготерапія............................................................................................................... 708
Бібліотерапія............................................................................................................. 711
Використання арт-терапії в психокорекційній роботі..................................... 713
Парапсихологічні
методи в реабілітації хворих................................................... 718
Поняття
здоров’я і хвороби.................................................................................... 718
Основи
здорового харчування.............................................................................. 722
Цілюща
сила природи............................................................................................. 726
Медитація
як спосіб оздоровлення організму................................................... 731