Енциклопедія фізичної реабілітації. ІІІ том


Психологічні основи фізичної реабілітації
ББК 75.0
УДК 7А06

Автор проекту і головний редактор: Григор’єв А.Й.

Г83      Енциклопедія фізичної реабілітації: Психологічні основи фізичної реабілітації Том ІІІ. / Упор. Г.О. Горська, Завіна В.І. – Кіровоград.: ТОВ «Імекс-ЛТД», 2009. – 744 с.

ISBN 978-966-189-033-5

Рецензенти:
Бондар В.І. – доктор педагогічних наук, професор, дійсний член Академії педагогічних наук України, директор науково-дослідного інституту спеціальної педагогіки АПН України;
Макаров Р.М. – доктор психологічних і педагогічних наук, професор, дійсний член академії вищої школи України, завідувач кафедри психології і педагогіки Кіровоградської державної льотної академії України;
Лушин П.В. – доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки вищої школи та прикладної психології університету менеджменту та освіти АПН України (м. Київ).

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
як навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів
(Лист №14/18–Г–341 від 09.02.07)

Навчально-методичне та науково-філософське видання «Енциклопедія фізичної реабілітації» є фундаментальним дослідженням психологічних основ фізичної реабілітації. У викладі матеріалів ІІІ тому використані історичні та сучасні дослідження у даній галузі, подається глибинний зміст процесів психологічної корекції, адаптації та соціалізації дітей з особливими потребами для системи університетської освіти України. Розрахована на викладачів та студентів педагогічних вищих навчальних закладів, фахівців фізичної культури і спорту, вищих медичних закладів, а також практичних працівників різних галузей народного господарства.
ЗМІСТ

УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ................................................................................................. 3
ПРОРОЦТВА......................................................................................................................... 7
ВСТУП.................................................................................................................................... 9


Розділ І. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ПСИХОЛОГІЇ ДИТИНИ У ФІЗИЧНІЙ РЕАБІЛІТАЦІЇ

Психологія як наука......................................................................................................... 13
Предмет і завдання психології................................................................................ 13
Методологічні принципи психології...................................................................... 16
Зв’язок психології з іншими науками................................................................... 19
Структура психології................................................................................................ 21
Методи психології............................................................................................................. 25
Загальні питання побудови психологічних досліджень.................................... 25
Основні методи психологічних досліджень......................................................... 28
Допоміжні методи психологічних досліджень................................................... 31
Вимоги до психодіагностичного обстеження...................................................... 35
Фізіологічні механізми психіки................................................................................... 38
Відображальна діяльність мозку............................................................................ 38
Будова нервової системи.......................................................................................... 41
Рефлекторна природа психіки................................................................................. 48
Сенсорні системи........................................................................................................ 54
Відчуття та сприймання........................................................................................... 61
Поняття про відчуття. Види відчуттів................................................................... 61
Закономірності відчуттів......................................................................................... 63
Поняття про сприймання. Фізіологічні основи сприймання............................ 67
Сприймання як діяльність........................................................................................ 69
Властивості сприймання.......................................................................................... 73
Класифікація та види сприймання......................................................................... 77
Увага............................................................................................................................... 82
Загальна характеристика уваги.............................................................................. 82
Фізіологічні основи уваги........................................................................................ 85
Властивості уваги...................................................................................................... 87
Види уваги................................................................................................................... 91
Пам’ять........................................................................................................................... 94
Поняття про пам’ять. Психологічні теорії пам’яті............................................. 94
Фізіологічні основи пам’яті.................................................................................... 97
Види пам’яті............................................................................................................... 100
Характеристика процесів пам’яті......................................................................... 102
Мнемічні властивості особистості....................................................................... 106
Мислення..................................................................................................................... 109
Поняття про мислення............................................................................................. 109
Психологічні теорії мислення............................................................................... 112
Мислення як діяльність........................................................................................... 114
Класифікація та види мислення............................................................................. 117
Операційні компоненти мислення........................................................................ 120
Форми мислення як продукти мисленнєвого процесу..................................... 123
Індивідуальні властивості мислення.................................................................... 125
Уява і творчість......................................................................................................... 128
Загальна характеристика уяви. Фізіологічні основи уяви.............................. 128
Види уяви.................................................................................................................... 131
Процес створення образів уяви............................................................................. 133
Індивідуальні особливості уяви............................................................................ 136
Поняття про творчість............................................................................................. 138
Почуття та емоції...................................................................................................... 141
Поняття про емоції та почуття............................................................................... 141
Фізіологічні основи емоцій.................................................................................... 144
Теорії емоцій............................................................................................................. 146
Властивості емоцій................................................................................................... 148
Класифікація емоцій................................................................................................ 150
Форми прояву емоцій.............................................................................................. 153
Вищі почуття.............................................................................................................. 156
Емоційна сфера людини.......................................................................................... 158
Воля..................................................................................................................................................................................... 161
Поняття про волю..................................................................................................... 161
Теоретичні напрями дослідження волі................................................................ 164
Види дій за участю волі.......................................................................................... 166
Структура вольової дії............................................................................................ 169
Вольові якості особистості..................................................................................... 171
Темперамент..................................................................................................................... 174
Поняття про темперамент....................................................................................... 174
Історія розвитку вчення про темперамент.......................................................... 176
Фізіологічна основа темпераменту...................................................................... 178
Властивості темпераменту..................................................................................... 180
Психологічна характеристика типів темпераменту.......................................... 182
Темперамент і діяльність........................................................................................ 184
Характер............................................................................................................................. 187
Поняття про характер.............................................................................................. 187
Історія дослідження характеру............................................................................. 189
Структура характеру................................................................................................ 192
Властивості характеру............................................................................................. 194
Акцентуації характеру............................................................................................. 196
Здібності.............................................................................................................................. 199
Поняття про здібності.............................................................................................. 199
Біологічне і соціальне у здібностях..................................................................... 202
Структура здібностей.............................................................................................. 204
Види здібностей........................................................................................................ 206
Якісна і кількісна характеристика здібностей................................................... 207
Діяльність.......................................................................................................................... 211
Поняття про діяльність............................................................................................ 211
Мотивація діяльності............................................................................................... 213
Структура діяльності............................................................................................... 216
Процес формування вмінь і навичок.................................................................... 219
Основні види діяльності.......................................................................................... 222
Спілкування...................................................................................................................... 227
Поняття про спілкування та міжособистісні стосунки.................................... 227
Комунікативна сторона спілкування.................................................................... 230
Перцептивна сторона спілкування....................................................................... 232
Інтерактивна сторона спілкування........................................................................ 235
Конфліктна взаємодія.............................................................................................. 237
Мова і мовлення........................................................................................................ 240
Поняття про мову та її функції............................................................................. 240
Фізіологічні механізми мовної діяльності........................................................ 242
Види мовлення......................................................................................................... 244
Особистість........................................................................................................................ 248
Поняття про особистість......................................................................................... 248
Теорії особистості.................................................................................................... 250
Психологічна структура особистості.................................................................. 253
Спрямованість особистості.................................................................................... 256
Самосвідомість особистості.................................................................................. 259
Психологічний захист особистості...................................................................... 263


Розділ ІІ. ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНИХ ПРОЯВІВ ДІТЕЙ

Проблеми психічного розвитку особистості.......................................................... 267
Загальні закономірності психічного розвитку.................................................. 267
Фактори психічного розвитку індивіда............................................................... 270
Рушійні сили розвитку особистості...................................................................... 273
Провідний вид діяльності та сенситивні періоди психічного розвитку....... 276
Вікова періодизація психічного розвитку.......................................................... 278
Немовлячий вік................................................................................................................ 282
Загальна психологічна характеристика розвитку немовляти........................ 282
Спілкування як умова психічного розвитку немовляти.................................. 286
Характеристика психічного розвитку немовляти............................................. 289
Розвиток пізнавальних процесів у немовлят...................................................... 294
Особливості становлення особистості немовляти............................................ 297
Раннє дитинство............................................................................................................... 302
Загальна психологічна характеристика розвитку дитини раннього віку.... 302
Характеристика психічного розвитку дитини раннього віку......................... 304
Розвиток пізнавальних процесів у дітей раннього віку................................... 306
Розвиток особистості дитини раннього віку....................................................... 310
Спілкування дитини раннього віку з дорослими та однолітками.................. 314
Дошкільний вік................................................................................................................ 316
Загальна психологічна характеристика розвитку дошкільника.................... 316
Ігрова діяльність дошкільників............................................................................. 318
Розвиток пізнавальних процесів у дошкільників.............................................. 321
Особливості розвитку особистості дітей дошкільного віку........................... 327
Формування діяльності дошкільників................................................................. 331
Психологічна готовності дитини до шкільного навчання............................... 335
Молодший шкільний вік.............................................................................................. 338
Проблема адаптації першокласників до умов шкільного навчання............. 338
Характеристика навчальної діяльності як провідної у молодшому
шкільному віці........................................................................................................... 343
Загальна психологічна характеристика молодшого шкільного віку........... 345
Психологічні особливості розвитку особистості молодшого школяра...... 347
Міжособистісні стосунки молодших школярів................................................. 349
Розвиток пізнавальних процесів молодших школярів..................................... 350
Розвиток емоційно-вольової сфери у молодшому шкільному віці.............. 356
Підлітковий вік................................................................................................................ 357
Загальна психологічна характеристика підліткового віку............................. 357
Провідна діяльність підліткового віку................................................................ 361
Почуття дорослості як центральне новоутворення підліткового віку......... 365
Розвиток особистості підлітка............................................................................... 368
Порушення поведінки, характерні для підліткового віку............................... 372
Розвиток пізнавальних процесів у підлітковому віці....................................... 375
Особливості емоційно-вольової сфери підлітків.............................................. 377
Характеристика видів діяльності підлітків......................................................... 378
Ранній юнацький вік...................................................................................................... 380
Загальна психологічна характеристика раннього юнацького віку............... 380
Самовизначення як центральне новоутворення ранньої юності................... 383
Особливості спілкування у ранній юності.......................................................... 384
Особливості особистості старшокласників........................................................ 386
Розвиток пізнавальних процесів старшокласників........................................... 392
Вік дорослості................................................................................................................... 397
Періодизація дорослості......................................................................................... 397
Анатомо-фізіологічні особливості періоду дорослості.................................. 399
Розвиток психічних процесів у період дорослості........................................... 403
Психосоціальний розвиток дорослих.................................................................. 407
Кризи віку дорослості............................................................................................. 410
Розділ ІІІ. СПЕЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ

Загальні питання спеціальної психології................................................................................................. 413
Предмет і завдання спеціальної психології....................................................... 413
Поняття «дитина з порушеннями психофізичного розвитку»........ 415
Дефект розвитку та його структура................................................. 419
Чинники психічного розвитку дитини та параметри дизонтогенезу 420
Основні категорії спеціальної психології........................................ 425
Характеристика розумової відсталості................................................................... 431
Ознаки розумової відсталості................................................................................ 431
Види розумової відсталості............................................................... 432
Ступені розумової відсталості........................................................... 436
Диференціація розумової відсталості та подібних станів............... 440
Реабілітаційно-корекційна робота з хворими та розумово відсталими дітьми 443
Організація психологічної реабілітації хворих дітей...................................... 443
Завдання та принципи корекційної роботи......................................................... 450
Корекційна робота з різновіковими групами хворих дітей............................ 452
Механізми та можливості корекції розвитку розумово відсталої дитини      455
Особливості психічного розвитку розумово відсталих дошкільників
та корекція його порушень
................................................................................................................................. 460
Психологічні особливості розумово відсталого дошкільника...................... 460
Організація корекційно-розвивальної роботи з розумово відсталими дошкільниками........................................................................................................... 464
Формування способів засвоєння суспільного досвіду..................... 466
Розвиток сприймання та уявлення................................................. 470
Інтелектуальний розвиток............................................................... 473
Психологічна характеристика учнів спеціальної загальноосвітньої школи для розумово відсталих дітей................................................................................................................................................................................................ 479
Психологічні особливості дітей з олігофренією...................................... 479
Психологічні особливості дітей-олігофренів з порушенням динаміки нервових процесів    482
Олігофренія, ускладнена порушеннями емоційно-вольової сфери.................. 488
Психологічні особливості та корекція недоліків розвитку дітей з резидуальною
деменцією............................................................................................................................................................ 493
Психологічні особливості та корекція недоліків розвитку дітей з плинною
деменцією............................................................................................................................................................ 494
Психологічна характеристика сенсорно-перцептивної сфери розумово
відсталих дітей та її корекція
............................................................................................................................. 501
Особливості відчуттів та сприймання розумово відсталих дітей................. 501
Корекція недоліків сприймання............................................................................ 506
Особливості уваги і пам’яті розумово відсталих дітей та їх корекція......... 510
Характеристика уваги розумово відсталих дітей.............................................. 510
Корекція недоліків уваги у розумово відсталих дітей..................................... 512
Особливості пам’яті розумово відсталих дітей................................................. 514
Особливості процесів пам’яті................................................................................ 516
Корекція недоліків пам’яті..................................................................................... 518
Психологічна характеристика мислення розумово відсталих дітей
та його корекція
......................................................................................................................................................... 521
Характеристика особистісного аспекту мислення............................................ 521
Операційний аспект мислення............................................................................... 524
Особливості наочно-образного мислення.......................................................... 527
Особливості вербально-логічного мислення..................................................... 530
Корекція недоліків мислення................................................................................. 535
Особливості мовлення розумово відсталих дітей та його корекція......................................... 539
Словниковий склад мовлення розумово відсталих дітей................................ 539
Граматична будова мови розумово відсталих дітей........................................ 542
Фонетичні особливості мовлення розумово відсталих дітей......................... 545
Особливості регулювальної функції мовлення................................................. 549
Писемне мовлення розумово відсталих дітей................................................... 551
Корекція недоліків мовленнєвої діяльності....................................................... 557
Психологічна характеристика та корекція особистості розумово
відсталих дітей
............................................................................................................................................................ 560
Особливості особистості розумово відсталих школярів.................................... 560
«Я-концепція» у розумово відсталих учнів....................................................... 565
Особливості когнітивної складової «Я-концепції» розумово відсталих
учнів............................................................................................................................ 569
Рівні сформованості «Я-образу» при розумовій відсталості......................... 572
Емоційно-ціннісний компонент «Я-концепції» в учнів з розумовою
відсталістю................................................................................................................. 578
Корекція недоліків особистісного розвитку учнів допоміжної школи........ 585
Емоційно-вольова сфера розумово відсталих дітей та її корекція........................................... 589
Особливості емоцій у розумово відсталих школярів........................................ 589
Особливості вольової регуляції у розумово відсталих школярів................. 593
Корекція недостатності вольової саморегуляції у розумово відсталих учнів 598
Формування характеру у розумово відсталих школярів............................... 602
Психологічна характеристика діяльності розумово відсталого учня
та її корекція
................................................................................................................................................................. 609
Діяльність як фактор розвитку психіки особистості........................................ 609
Особливості діяльності розумово відсталих школярів................................... 612
Формування діяльності у розумово відсталих школярів на прикладі предметної праці         615
Формування спрямованості особистості розумово відсталого учня 623
Розділ ІV. КЛІНІЧНА ПСИХОЛОГІЯ

Психологічна характеристика соматопсихічних розладів............................... 631
Етіологія та патогенез соматопсихічних розладів............................................ 631
Клінічні прояви соматопсихічних розладів....................................................... 634
Характеристика неврозів........................................................................................ 639
Форми неврозів......................................................................................................... 641
Реактивні психози..................................................................................................... 644
Психопатії.................................................................................................................. 646
Соматопсихічні порушення при різних захворюваннях.................................... 651
Психічні порушення при соматичних та ендокринних захворюваннях...... 651
Психічні порушення при гострих і хронічних інфекціях................................ 659
Психічні порушення при черепно-мозкових травмах..................................... 666
Психічні розлади при ураженнях судин головного мозку............................. 671
Психологічна допомога при соматопсихічних розладах.................................. 679
Основи медичної етики у психотерапевтичному процесі............................... 679
Психологічне консультування у допомозі хворому........................................ 682
Теоретичні напрями психотерапевтичної допомоги........................................ 685
Методики психотерапевтичного впливу............................................................. 690
Групова психотерапія.............................................................................................. 694
Арт-терапія в системі психологічної реабілітації................................................ 698
Теоретичні проблеми терапії мистецтвом.......................................................... 698
Механізми образотворчої діяльності.................................................................. 701
Музикотерапія........................................................................................................... 703
Рухова терапія........................................................................................................... 706
Імаготерапія............................................................................................................... 708
Бібліотерапія............................................................................................................. 711

Використання арт-терапії в психокорекційній роботі..................................... 713

Парапсихологічні методи в реабілітації хворих................................................... 718
Поняття здоров’я і хвороби.................................................................................... 718
Основи здорового харчування.............................................................................. 722
Цілюща сила природи............................................................................................. 726
Медитація як спосіб оздоровлення організму................................................... 731